מתארח באתרים ומתאמץ לתת הגדרה ליזמות חברתית + הודעה למנהלי עמותות


פוסט אורח בפורטל יזמות חברתית

לאחרונה עניתי על השאלון של סיני גז בגירסה שלו לפורטל היזמות החברתית של המכללה האקדמית קרית אונו. השאלון הזה הכריח אותי לכתוב במשפט איך הייתי מגדיר יזמות חברתית, ואני חושב שההגדרה שהוצאתי היא יותר סוציולוגית ופחות 'מהשדה', כלומר מסתכלת במבט מרוחק על התופעה, ומתוך הריחוק מנסה להציע משהו כללי – שיאפשר לעבוד עם התופעה היום תוך כדי השוואה למושגים אחרים ותקופות אחרות של עשייה חברתית. זה מה שיצא:

"הייתי אומר שיזמות היא מושג תיאורטי שמתאר תכונות של קבוצת אנשים בחברה. תכונות היזם מזוהות כמרכיב חשוב בצמיחה כלכלית ואולי גם מכילות מימד אוטופי. לאחרונה מחלחלת תפיסה זו (על המימד האוטופי שבה) גם לחשיבה על האופן שבו בני-אדם יוצרים ופועלים גם בזירות שאינן מסחריות.
היזמות החברתית באה לידי ביטוי לדעתי בחשיבה אחרת של מי שפועל היום בחברה (ומזהה עצמו כיזם חברתי) על האופן בו הוא עצמו פועל, וגם בצמיחה של מוסדות וארגונים חדשים בזירת העשייה החברתית (כגון קרנות פילנתרופיה יזמית).
"

מה דעתכם?

פוסט אורח מאינדינגב

חזרה מאינדינגב 2010: היתה לי ההזדמנות והכיף לעדכן מזווית אנתרופולוגית יותר על החוויה בבלוג של הפסטיבל. מעין פוסט המשך למחשבות שהעלתי כאן לפני הנסיעה לאירוע. כתבתי בו על ההתרשמות שלי מהאווירה של נפילת חומות חשדנות עירונית, חומות שמאפיינות אותנו בחיי היום-יום, וגם על הרעיון שטקסים כאלו מהווים איום על הסדר החברתי, לכן יש צורך לתחם אותם בזמן ומקום, באיום הזה בדיוק שוכן הפוטנציאל לשינוי חברתי. סיכומים של הפסטיבל והפניות לכתבות מעולות נוספות אפשר לקרוא ב'עונג שבת' של גיאחה וגם אצל נדב לזר ב'אטמי אזניים'.

ארגון הייעוץ לעמותות 'קמרון' משיק את תוכנית 'תבונה' – ליווי למנהלי עמותות

לפני כשנה התקיים הכנס של קרן פראט על יזמות חברתית בהקשר ישראלי, דיווחתי אז שפיטר אדלר, מנהל הקרן בישראל התחייב לקדם את הנושא של יזמות חברתית-עסקית דרך מימון למיזם עסקי-חברתי חדש בשש עמותות. אני לא יודע מה עלה בגורל ההבטחה הזו (אבל אברר ואדווח כאן). בינתיים מסתבר שבשנה שחלפה קרו כמה שינויים בכיוון הזה: תוכנית פראדלר החליפה את שמה ל-'קמרון'. והיא משיקה תוכנית חדשה לליווי פיננסי ועסקי למנהלי עמותות בשם 'תבונה'. לפי המייל שקיבלתי מיהודית אינטראקט (בעבר מנכ"לית  יד-שרה והיום בצוות קמרון) התוכנית היא בעלות מסובסדת ושותפים לה גם המדינה (דרך משרד ראש הממשלה), וגם גופים פילנתרופים (קרן יד הנדיב ומכון שיתופים). אני לא יודע מה ההבדל המהותי בין התוכנית הקודמת לתמיכה בעמותות שהוצעה דרך תוכנית פארדלר, לבין התמיכה שמוצעת היום דרך תוכנית תבונה (אבל גם את זה אברר ואדווח כאן בעתיד), נדמה שמעבר לשינוי שם התוכנית, הכנסת המדינה כשותף לנושא היא צעד חדש משמעותי. נקודה נוספת היא הרוח הכללית שנושבת מאלון הפרסום לתוכנית – נדמה שהפעם הליווי ישים דגש רב יותר על ייעוץ לפיתוח מיזמים עסקיים-חברתייים ולא רק יעוץ ניהולי.

אפשר להגיש מועמדות למחזור חורף תשע"א עד מחר (14 אוקטובר). פרטים נופסים אפשר להוריד בקובץ PDF כאן על ארגון קמרון ומכאן על תוכנית תבונה.


תגובה אחת על “מתארח באתרים ומתאמץ לתת הגדרה ליזמות חברתית + הודעה למנהלי עמותות”

  1. אפשר לקצר
    יזמות
    זה מהלך( שורת מהלכים, מסע) חלומי חתרני של יחיד או קבוצה, לחפש ,למצוא לפרוץ וללכת בשביל חדש בו טרם פסעו.
    להיות שם במקום שאף אחד לא היה קודם, להגיע ולממש את החלום .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *