גאוות הקרן: מה למדתי על פילנתרופיה מ'אם תרצו' ומ-'הקרן החדשה לישראל'


חברה אזרחית ודמוקרטיה

דמוקרטיה אמיתית משמעותה לא רק שלטון הרוב, אלא גם אקלים פוליטי שבו קיימת סובלנות כלפי דעות מגוונות, אקלים שבו שורר יחס של כבוד לקבוצות מיעוט ולחלשים בחברה וקיימת פריחה רעיונית באווירה שמכבדת זכויות. חלק בלתי נפרד מהכוחות שמאפשרים מציאות דמוקרטית כזו היא חברה אזרחית פעילה ותוססת.

במושג חברה אזרחית הכוונה למציאות שבה קבוצות תושבים מתארגנות על בסיס התנדבותי (כלומר לא התארגנויות עסקיות) כדי לקדם נושאים הקרובים ללבם, ושאינם קשורים ישירות לניהול המדינה (כלומר לא מפלגות פוליטיות) ושאינן קשורות לתא משפחתי אחד. בסוציולוגיה ובמדעי המדינה מתווכים כבר מזה כשני עשורים האם ובאיזו מידה קיימת במדינת ישראל פעילות של חברה אזרחית. כלומר, מה מידת הפעילות של עמותות והתארגנויות על בסיס התנדבותי של תושבים במדינה. בעיקר מעמידים את החברה האזרחית כהתארגנויות שמניעות את מדינת ישראל לכיוון דמוקרטי ופלורליסטי יותר, קיומן של עמותות למען זכויות אדם, עמותות להגנה על הסביבה הן דוגמאות מלב העשייה האזרחית בישראל. במובן הזה, הקרן החדשה לישראל היא קרן פילנתרופית שמעודדת מזה שנים את קיומה של חברה אזרחית בישראל. במילים אחרות : הקרן החדשה לישראל  פועלת לחיזוק הדמוקרטיה, איכות הסביבה וזכויות האדם בישראל.

מקרה מבחן לפילנתרופיה משני צדי המתרס

בוויכוח הנוכחי יש תחושה שקיימת היתממות גדולה משני הצדדים. נראה שלשני הצדדים נוח להשאיר את כיסוי העיניים, מצד הקרן החדשה – נדמה שזה נעשה כדי למנוע מהתורמים את הצורך לשאול את עצמם שאלות קשות יותר. מצד אם תרצו נדמה שזה נעשה כדי למנוע מהציבור הישראלי למתוח ביקורת כלפי התנועה עצמה. נדמה שהגיע הזמן לקרוא 'מספיק עם ההיתממות', כל תרומת כספים נושאת אופי פוליטי (במובן הרחב של ההגדרה), אבל תרומות לישראל תמיד ילוו במשמעות של ימין או שמאל מדיני (פוליטי במובן הכי צר של המילה – השלכות על אופי ניהול המדינה).

כך לדוגמה אחת הביקורות הגדולות ביותר שמושמעות היום נגד הקרן החדשה היא שהקרן פועלת במסווה כדי לקדם את הפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, כלומר למדינה שלא תחזיק יותר בזהות יהודית מובחנת, שתחדל להיות בית-לאומי לעם היהודי. לדעתי זו טענה חסרת בסיס. מי שפועל באופן המובהק ביותר לביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל הוא מי שפועל לסיפוח בפועל של השטחים שכבשנו ב-67.

אם תרצו – מחשיכה את הבית שלה ומציבה פנס אל אחרים

מצידה של תנועת אם תרצו: הביקורת שמשמיעה התנועה נגד הקרן החדשה מושמעת באופן פופוליסטי, אבל הדבר המטריד באמת הוא חוסר השקיפות של תנועת אם תרצו. הדו"ח המפורסם – שבחן לטענתם את הגופים שפנו לועדת גולדסטון, לא נמצא באתר של התנועה. גם חברת המחקר של "יוצאי חייל המודיעין" שנשכרה כדי לעשות עבודה פקידותית, של השוואת ההפניות בדו"ח אחד (גולדסטון) לאיזכורים בדו"ח אחר (תרומות של הקרן החדשה) נשארה בגדר תעלומה (מי שמע על חברה עסקית ללא אתר אינטרנט?). לדעתי, אם נחפש את הפילנתרופים שתרמו ל'אם תרצו' – נמצא את אותם אנשים שתורמים לשר החוץ איווט ליברמן כדי שיקדם את זכותם להצביע מאמריקה ורוסיה ולהשפיע על הפוליטיקה בישראל.

גם ל'עוף טוב' יש קרן
שאלה:"מה הם עשו עם הקרן שלי?" תשובה: "שניצל".

הקרן החדשה לישראל – בודקת את גבולות הפלורליזם של הפילנתרופ היהודי-פלורליסטי

מצד תורמי הקרן החדשה, כעת הם נגררים, כמעט בעל כורחם, לשאול את עצמם מהו גבול הפלורליזם שלהם. חלק ניכר מהתורמים לקרן החדשה הם יהודים אמריקאים, מבחינה סטטיסטית זה לא היה מופרך להניח שהם בעלי זהות יהודית רפורמית או קונסרבטיבית, או בשמה הכולל יותר בעלי זהות יהודית פלורליסטית. לדעתי, יתכן מאד שהם תורמים לקרן החדשה כדי לקדם את היהדות הפלורליסטית, בעוד שבמדינת ישראל שולטת ללא עוררין כמעט היהדות האורתודוקסית (נישואים וגירושים, גיור, קבורה – כל אלה מצויים בשליטה מוחלטת של האורתודוקסיה בארץ). במובן הזה, הקישור בין פלורליזם לזכויות אדם, באשר הוא אדם, ולא רק פלורליזם בתוך היהדות, הוא רופף, כלומר – קשה להקים קרן פילנתרופית כל כך גדולה מתוך שאיפה לקיים רב תרבותיות רק ביחס לזהות יהודית. הקרן החדשה לישראל צריכה כעת לחשוש, בצדק, מצמצום היקפי התרומות שיגיעו לקופתה. התורמים נדרשים לשאול את עצמם שאלות על הזהות שלהם, ויתכן שחלקם ייבהלו ויבחרו (לצערי) ללכת צעד אחד אחורה.

רגע של אזרחות טובה – אז מה אפשר לעשות

בהנחה שאתם לא נדבנים גדולים, עדיין תוכלו לקחת חלק בתרומה לקרן החדשה, ולהראות שיש תמיכה רחבה (כך אני מקווה) לחברה אזרחית, פלורליסטית ודמוקרטית אמיתית בישראל.

1. הוסיפו לתמונת הפרופיל שלכם את הקרן הירוקה כדי להפוך את הביקורת למפגן תמיכה בקרן החדשה לישראל.

2. כתבו סטטוס תומך בקרן החדשה בטוויטר עם הביטוי NIF# (כך שחיפוש המושג הזה יעלה הודעות תמיכה בקרן החדשה).

3. אני לא בעד להציף את מוסדות המדינה במיילים הפגנתיים. לדעתי זה מגיע על חשבון פניות אישיות של האזרח הקטן, ומנצל לרעה את ערוץ הפניות לציבור. הייתי שמח אם גם אתם תמנעו, כמוני, מלהציף את המייל של ראש הממשלה, למרות חשיבות הנושא.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *